Leestijd: ca. 4 minuten
Ga je binnenkort een hypotheek aanvragen? Met deze checklist van enkele belangrijke documenten, vergroot je jouw kans op een snelle goedkeuring van je hypotheekaanvraag. Let wel: hoeveel en welke documenten er precies nodig zijn, is van meerdere zaken afhankelijk. Bijvoorbeeld van jouw financiële situatie (werk je in loondienst, of ben je een zelfstandig ondernemer), en van de voorwaarden van de bank. In deze blog geef ik je een opsomming van documenten die eigenlijk bij elke hypotheekaanvraag nodig zijn.
Waarom zijn documenten zo belangrijk bij een hypotheekaanvraag?
Een hypotheekaanvraag draait om zekerheid. De bank wil weten of jij je maandlasten kunt blijven betalen. En of er verder geen financiële risico’s zijn, als zij aan jou een hypotheek verstrekken. Zonder de juiste papieren kan je aanvraag vertraging oplopen, of zelfs geweigerd worden. Met de documenten die hieronder genoemd worden, ben jij zo goed mogelijk voorbereid op het aanvragen van een nieuwe hypotheek.
Lees ook: Dit moet je regelen voor een goedgekeurde hypotheekaanvraag
Checklist: documenten voor je hypotheekaanvraag
Geldig identiteitsbewijs
Voor de hand liggend, maar ik noem dit toch nog maar even. Denk hierbij aan een paspoort of identiteitskaart (een rijbewijs is niet toegestaan). Of een (permanente) verblijfsvergunning, wanneer je niet de Nederlandse (of een Europese) nationaliteit hebt. Zorg ervoor dat je document nog een tijdje geldig is.
Werkgeversverklaring
Voor werknemers hét bewijs van inkomen. Hierop staat waar je werkt, hoe lang je er al werkt, gegevens van je werkgever, en vooral: jouw bruto jaarsalaris. Inclusief vakantiegeld en andere inkomensonderdelen, zoals een eindejaarsuitkering, overuren of onregelmatigheidstoeslag.
Relevant: Kun je een hypotheek afsluiten als je net een nieuwe baan hebt?
UWV-verzekeringsbericht
Sinds een tijdje een ‘upcoming’ document. Wanneer je in loondienst bent, dan kun je via 2 manieren je inkomen aan een bank laten zien. Via een werkgeversverklaring, of via het UWV-verzekeringsbericht. In deze blog lees je er meer over.
Salarisstrook
Meestal de meest recente. Je loonstrook mag in elk geval niet ouder zijn dan 3 maanden. Ben je net pas bij een nieuwe werkgever begonnen, en heb je nog geen loonstrook? Dan kan het zijn dat er om je arbeidsovereenkomst wordt gevraagd.
Inkomensverklaring (IKV) voor zelfstandig ondernemers
Bij steeds meer banken en hypotheekverstrekkers, ontbreekt de kennis om voor een ondernemer te beoordelen, wat zijn of haar salaris zal zijn. Om dat salaris te kunnen bepalen, dient er voor een ondernemer zo’n verklaring te worden opgemaakt, door een extern bureau. Sommige (grote) banken maken echter zelf nog wel een inkomensverklaring op. Dit scheelt jou als ondernemer enkele honderden euro’s; dat zijn de gemiddelde kosten voor zo’n verklaring.
Als je als ondernemer alleen wilt weten hoeveel hypotheek je kunt krijgen, dan zijn jouw laatste 3 belastingaangiftes of jaarcijfers hiervoor ook al voldoende.
Tip: Hoe kun je een hypotheek afsluiten als je ondernemer bent?
Rekeningafschrift van je lopende rekening
Niet alle banken vragen hiernaar, maar sommigen willen nog een bewijs dat de rekening waar zij straks de maandlasten van incasseren, echt bestaat en lopende is. Sommige banken staan het toe dat je de transacties doorstreept; die banken maakt het namelijk niets uit waar jij (bijvoorbeeld) je boodschappen doet. Andere banken staan dit echter niet toe (wat heb je te verbergen, waarom streep je transacties door?), dus vraag dit vooraf altijd even goed na.
Overzicht van schulden en leningen
Bij een hypotheekaanvraag checkt een bank altijd het BKR; heb jij daar nog leningen lopen? Of heb je een afgeloste lening, maar heb je daar ooit een achterstand op gehad?
Een studieschuld staat niet bij het BKR, maar je bent wel verplicht om deze door te geven aan de bank of hypotheekverstrekker.
Lees verder: Dit zijn de hypotheekregels voor 2025
Bewijs van eigen geld
Bijvoorbeeld rekeningafschriften van je spaarrekening(en), of een getekende schenkingsovereenkomst.
Meer weten: Kun je een hogere hypotheek krijgen als je meer eigen geld inlegt?
Woningdocumenten
We sluiten af met wat logische documenten. Als je een nieuwe woning koopt, dan wil de bank daar een bewijs van. Een getekende koopovereenkomst is dan sowieso nodig. Maar ook een taxatierapport; de bank wil weten wat jouw (nieuwe, of huidige) woning waard is.
Wanneer je niet méér leent dan 90% van de waarde van de woning, hoef je tegenwoordig je woning niet per se door een taxateur te laten taxeren. Een zogeheten desktoptaxatie (taxatie op afstand, o.b.v. data) is dan vaak ook al toegestaan. Qua kosten bespaar je hiermee enkele honderden euro’s.
Interessant: Kun je een verbouwing meenemen in je hypotheek?
Extra tip: maak een digitale map
Steeds meer hypotheekadviseurs gebruiken een online (beveiligd) portaal. Scan of download je documenten en bewaar ze overzichtelijk. Zorg ook voor goede en duidelijke scans. Zo voorkom je vertraging en kun je makkelijk nieuwe versies aanleveren.
Conclusie
Hoe completer jouw dossier, hoe sneller de bank jouw aanvraag kan beoordelen (en hopelijk ook kan goedkeuren).
Wil je er zeker van zijn dat je niets over het hoofd ziet? Plan een gesprek met een hypotheekadviseur en ontvang een persoonlijk advies op maat.