Leestijd: ca. 3 minuten
Er ontstond laatst wat ophef over in de media: TV-programma Radar vertelde dat financiële nazorgabonnementen onzin waren. Het programma raadde je vooral aan om zo’n abonnement niet of nooit af te sluiten. Ik ben het daar niet mee eens: ik raad het mijn klanten juist wél aan. Waarom? Dat vertel ik je graag in deze blog.
Wat is een nazorgabonnement?
Ik noem het ook wel ‘financiële Netflix’: een nazorgabonnement, behorende bij eerder gegeven hypotheek- of financieel advies. Om bij het begin te beginnen, leg ik je eerst uit wat nu precies met die nazorg bedoeld wordt.
Wanneer je bijvoorbeeld een hypotheek afsluit, dan is je hypotheekadviseur volgens de wet verplicht om jou op de hoogte te houden van grote veranderingen. Bijvoorbeeld op het gebied van hypotheek- of belastingregels. Heeft zo’n verandering betrekking op jouw hypotheek of financiële situatie? Dan dient jouw adviseur je daarvan op de hoogte te brengen. Dit wordt ook wel de wettelijke nazorg genoemd.
Daarnaast bestaat er dus ook nazorg via een abonnement. Vanuit zo’n abonnement, spreek je met een financieel of hypotheekadviseur af welke nazorg je mag verwachten. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan het jaarlijks versturen van je belastingaangifte. Of een gesprek met je adviseur, eenmaal per jaar of 3 jaar, om jouw financiële situatie up to date te houden. Ook kan je adviseur jouw hypotheek blijven monitoren, om te bekijken of je hiervoor niet te veel betaalt, of dat je maandlast omlaag kan.
Je betaalt vaak per maand voor zo’n nazorgabonnement. De kosten hiervan verschillen per adviseur, en kunnen uiteenlopen van 5 tot 50 euro per maand. Hoe duurder het abonnement, hoe meer dienstverlening of nazorg je van je adviseur zal ontvangen.
Ophef over een nazorgabonnement: terecht of niet?
De reden dat Radar je zo’n abonnement zou afraden, is dat adviseurs je lieten betalen voor de wettelijke nazorg. Dit soort nazorg dient echter kosteloos te worden aangeboden. Daarnaast kwam het ook geregeld voor dat klanten andere (dan wettelijke) nazorg zouden ontvangen, maar dit nooit hebben gehad. Ze hebben dus letterlijk jarenlang voor niets betaald. Als dat allemaal het geval is geweest, dan vind ik het standpunt van Radar terecht.
Maar: gelukkig zijn er ook een hoop goede voorbeelden te noemen van nazorg. Ik pak een voorbeeld van mijn eigen klant erbij. Deze betaalde mij 10 euro per maand, en in ruil daarvoor zou ik zijn hypotheek monitoren. Zo kwam ik erachter dat wanneer hij de WOZ-waarde naar zijn hypotheekverstrekker stuurde, hij een hogere woningwaarde kon aantonen. Deze hogere woningwaarde zorgde ervoor dat de verstrekker zijn hypotheekrente met 0,25 procent zou verlagen.
Voor deze klant kwam dat neer op een lagere maandlast van 80 euro! Met andere woorden: hij betaalt mij 120 euro per jaar, maar bespaart door deze nazorg bijna 1.000 euro. In dat geval is het hebben van zo’n nazorgabonnement best handig en rendabel. De klant was hier waarschijnlijk zelf nooit achter gekomen, en zou dus jarenlang een te hoge hypotheeklast hebben betaald.
Een nazorgabonnement: ik raad het je aan!
Als jij liever zelf alle veranderingen op het gebied van financiën, hypotheken, verzekeringen en belastingregels wilt bijhouden: be my guest, maar zeg dan meteen je baan op, anders kom je tijd te kort. Voor een relatief laag bedrag per maand zou je het ook kunnen laten doen.
De kosten van zo’n abonnement kun je best snel terugverdienen, zoals je hierboven ook al hebt gelezen. Daarnaast houdt een adviseur je op de hoogte van alle veranderingen op financieel gebied, maar dan specifiek afgestemd op jouw situatie. Je ontvangt uitleg in hoeverre zo’n verandering op jou van toepassing is. Ook krijg je mogelijkheden te horen wat je zou kunnen doen, om ervoor te zorgen dat jouw financiële situatie weer helemaal in lijn met jouw wensen loopt.
Natuurlijk is het jammer dat er wat adviseurs zijn geweest, die hun afspraken niet zijn nagekomen. Wees hier zelf dus altijd alert op; vertrouwen is goed, controle is beter. En vind je dat je toch te veel, of voor niets hebt betaald? Vraag dan gerust je geld terug! Wanneer een adviseur zijn afspraken vanuit een nazorgabonnement niet nakomt, vind ik dat je een terecht punt hebt om je geld terug te vragen (en te krijgen).
Wat mij betreft kun je dus gerust een nazorgabonnement afsluiten. Vraag je hypotheekadviseur naar de mogelijkheden. En vraag vooral welke dienstverlening je er wel en niet voor terugkrijgt, zodat je duidelijk weet wat je kunt verwachten. Noteer vervolgens in je agenda een controlemoment, om te checken of je adviseur jaarlijks (als je dat hebt afgesproken) contact met je opneemt.