vrouw bellen keuken aanrecht smartphone

Denk je goed verzekerd te zijn? 6 redenen waarom dat niet zo is

Leestijd: ca. 4 minuten

Je kent het vast wel. Je zit lekker op de bank, kop koffie in de hand, en denkt: Alles is geregeld. Verzekeringen? Check, helemaal in orde. Maar dan gebeurt er iets. Een storm gooit je schutting plat, je bagage blijft achter op een vliegveld in Spanje, of je buurjongen parkeert zijn fiets tegen je nieuwe auto. En dan komt de klapper: je bent helemaal niet zo goed verzekerd als dat je dacht, oeps… Waar dit mis gaat? Ik vertel het je graag in deze blog.

“Dat zat toch standaard in mijn dekking?” – Nope

Standaard dekking klinkt lekker, maar zo’n dekking kan nog best karig zijn. Denk je dat je inboedelverzekering dekking biedt, als je je telefoon vanaf het balkon naar beneden laat vallen? Of dat je autoverzekering die deuk van je buurjongen vergoedt? Eerder niet dan wel, tenzij je een (duurdere) uitgebreide dekking hebt genomen.

Verhuizen of verbouwen, maar je polis blijft hetzelfde

Heb je sinds de laatste keer dat je polis is aangepast een nieuwe keuken, een extra scooter, zonnepanelen of een home-office die eruit ziet als een mini Silicon Valley? Dan ben je misschien onderverzekerd. Je verzekering weet namelijk niet vanzelf wat jij allemaal hebt veranderd. En nee, een verbouwing meldt zich ook niet vanzelf bij jouw tussenpersoon.

“Reisverzekering? Die loopt toch gewoon door?”

Dat kan, maar vaak wel voor een maximale duur, van bijvoorbeeld 60 dagen. Dus als jij een lange (wereld)reis maakt, kan het zijn dat de dekking opeens stopt. Ga je backpacken, op wintersport of met je drone de bergen in? Dan is het zeker slim om even te kijken of dat allemaal wel wordt gedekt. Spoiler: vaak niet.

“Ik heb toch een allrisk-dekking?!” De magische term die niet alles dekt

‘Allrisk’ klinkt als een superheld. Maar zelfs die dekking heeft zo zijn beperkingen. Vaak zit er een eigen risico aan vast, en sommige schades worden alsnog uitgesloten. Bijvoorbeeld schade door slijtage, slecht onderhoud of door een iets te enthousiaste pup die je nieuwe tapijt als snack beschouwt.

Alles zelf online afgesloten, maar wie leest nou echt de kleine lettertjes?

Online verzekeren is snel, gemakkelijk en je hoeft met niemand te praten. Maar eerlijk is eerlijk: wie klikt er niet gewoon op ‘volgende’, ‘volgende’, ‘akkoord’? Het gevolg: je denkt dat je goed zit, maar je hebt misschien net het vinkje overgeslagen die een schade aan jouw nieuwe elektrische fiets zou dekken.

“Maar ik betaal toch gewoon premie? Dan ben ik toch automatisch overal voor verzekerd?”

Kijk, daar hebben we de klassieker. Je betaalt elke maand braaf die premie, en vaak niet eens zo’n klein bedrag, dus logisch dat je denkt: dat betekent toch gewoon dat alles gedekt is? Helaas, zo werkt het niet. De premie die je betaalt, is geen golden-circle VIP-pas. Het is de prijs voor de specifieke dekking die jij hebt afgesloten. Betaal je een relatief lage premie? Dan heb je vaak ook een (te) lage dekking. En zelfs als je iets meer betaalt, wil dat nog niet zeggen dat alles automatisch ook (goed) geregeld is.

Een verzekering is net als een abonnement: je betaalt voor wat erin zit. Wil je meer? Dan moet je uitbreiden, en hierdoor kan de premie omhoog gaan. Betaal je voor Netflix Basic, dan krijg je immers ook geen 4K en bioscoopkaartjes voor een loveseat cadeau…

Dus, wat kun je doen?

Hierbij wat tips wat je kunt doen, om geen of een te lage schade-uitkering in de toekomst te voorkomen. En om ervoor te zorgen dat je altijd zo goed mogelijk verzekerd bent. Komen ze:

  • Check 1x per jaar je verzekeringen. Geen sexy klusje, maar wel belangrijk.
  • Ga in gesprek met een adviseur. Jep, iemand van vlees en bloed. Die kan je wijzen op ‘verzekeringsgaten’ die jij misschien niet ziet.
  • Update bij veranderingen. Nieuwe spullen, nieuwe woning, ander gebruik? Geef het door!
  • Lees de dekking. Echt. Niet per se alles, maar even scannen waar de uitzonderingen zitten is al winst.

Tot slot: beter voorkomen dan… huilen bij de schadeafdeling

Je kunt misschien wel honderd euro per jaar besparen door je verzekering zo basic mogelijk te houden. Maar als je dan bij schade een claim indient en er niks wordt uitgekeerd, is die besparing ineens een dure grap. Verzekeren is geen afvinklijstje, het is een vangnet. En dat net moet dan wel goed hangen😊

Pro tip: laat eens door een onafhankelijke verzekeringsadviseur een check doen van jouw verzekeringspakket. Gebeurt vaak nog vrijblijvend en kosteloos ook. Kost je misschien een uurtje van je tijd, maar kan je duizenden euro’s schelen bij schade.

ComputerComputer

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden worden tussen haakjes aangegeven.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.